Mørke mænd!
Terroren der udspandt sig i Paris fredag aften den 13. november 2015, hvor nogle IS-folk skød og dræbte tilfældige civilborgere har selvsagt gjort stort indtryk på mange. Det er også tilfældet med billedkunstner Bjarne Ohn. Han måtte udtrykke sine følelser på et lærred – og det er blevet til maleriet ”Terroism”.
Forundringsfuglen basker
– Maleriet skal ikke kun ses som en isoleret kommentar til Paris-tragedien, men om den terrorisme, der finder sted globalt– siger Bjarne Ohn. Der er tale om et meget dystert maleri. Det vrimler med mørkemænd – forundringsfuglen basker på vej ud ad maleriet – en hånd (Gudshånd?) holder på Jorden. Men grebet er ikke fast. Vi lever i en narcissistisk tid, hvor individualisme og selvpromovering er gået for vidt, fornemmes værket at indikere. Scenen er grotesk og kaosartig. Dyster og uhyggelig. Her synes alt håbe ude – og dog! Hist og her dukker i alt det mørke en lysegrøn farve frem. Så der er tændt et håb om en mere konstruktiv fremtid for menneskeheden.
Figurativt abstrakt
Bjarne Ohn er ekspressionist på en afbalanceret måde. Han maler figurativt abstrakt med symboler. Er man ikke inde i billedkunstens symbolverden, kan man sagtens få rigtig meget ud af maleriet ”Terroism”. Jo mere man betragter maleriet – jo mere ser man – og vil reflektere over den verden, vi lever i og ikke mindst den måde vi gebærder os på. Der er tale om et meget stærkt maleri. Et maleri som på ingen måde er overfladisk. Et maleri som brænder sig fast hos beskueren. ”Terroism” kan man ikke glemme, når man først har set det.
Red.